عاج به دلیل سطح سفیدش، سختی نسبی و سهولت در تراشکاری، در طول تاریخ بسیار مورد توجه بوده است. از نظر شیمیایی، عاج فیل هیچ تفاوتی با عاج موجود در دندان سگ شما ندارد. اندازه ی عاج های فیل به طور قابل توجهی به جذابیت آن می افزاید؛ زیرا که امکان حکاکی قطعات بزرگتر و پرجزئیات تری را فراهم می کند. این جذابیت به طرز فزاینده ای سبب شکار غیر قاونی فیل ها شد از همین رو شکار (قانونی) آن ها دهه ها پیش ممنوع شد. از این رو محققین به عاج دیجیتال و پرینت سه بعدی رو آوردند.
به هر شکل نهایتا از ترکیب متریال های آلی/معدنی و کمی آب ساخته می شود. می توان به راحتی آن را در آزمایشگاه تهیه کرد؛ به علاوه دستگاه های CNC نیز موجود هستند، بناراین هیچ بهانه ای برای استفاده از حیوانات وجود ندارد.
یک گروه تحقیقاتی از TU Wien و کمپانی زیرمجموعه ی آن ها، Cubicure، پروسه ی ساخت عاج در آزمایشگاه را فراتر برده اند و موفق شده اند با به کار گیری تکنولوژی پرینت سه بعدی، قطعاتی نزدیک به واقعیت تولید کنند. محصول نهایی آن ها “Digory” عاج دیجیتال است و آن را روی آثار هنری قدیمی آزمایش کرده اند.
از این قطعات به عنوان جایگزین عاج در مجموعه ی هنری در اتریش استفاده شده است. به عنوان مثال، زیارتگاه فردریک زیبا در قرن 17 با عاج تزئین شده است که در طول سالیان به مراتب آسیب دیده اند؛ از همین رو مرمت گران به یک راه حل پایدار نیاز داشتند تا جایگزین این متریال کمیاب کنند.
“پروژه ی تحقیقاتی با یک تابوت ایالتیِ با ارزش مربوط به قرن 17 در کلیسای Mauerbach آغاز به کار کرد.” پروفسور Jurgen Stampfl از TU Wien
“این تابوت با جزئیات ظریفی از عاج تزئین شده است که برخی از آن ها به مرور زمان از بین رفته اند. مسئله این بود که آیا امکان جایگزینی آن ها با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی وجود دارد یا خیر؟”
پاسخ این سوال را می توان در تصویر زیر یافت.
یکی از این قطعات ماکت چاپی Digory است و دیگری قطعه ی عاجی اصلی از زیارتگاه.
می توانید حدس بزنید کدام ماکت و کدام اصلی است؟
Digory از ترکیب ذرات تری کلسیم فسفات و اکسید سلیسیم در یک رزین اکرلیک ساخته شده است. این رزین سپس با استفاده از یک سیستم SLA پرینت می شود.
با تغییر میزان تری کلسیم فسفات در این ترکیب، می توان شفافیت قطعه را متناسب با قطعه ی اصلی تغییر داد تا با خصوصیات نوری و ظاهری آن مطابقت بیشتری پیدا کند.
از آن جا که عاج های مصنوعی سنتی به صورت عمده به فروش می رسند، استفاده از آن ها در قطعات کوچک، مانند مواردی که TU Wien برای بازسازی استفاده می کند، صرفه ی اقتصادی ندارد.
امید است که Digory بتواند خلاء مشاغل کوچک را پر کند و میزان تقاضا برای عاج فیل اصلی را، که همچنان در عین ممنوعیت جهانی، گاها در مرمت آثار عتیقه استفاده می شود، کاهش دهد.